Kakbak och en massa annat.

Ja då har denna tisdag svischat förbi i en väldig fart ;)

Jag har bakat en traditionell sockerkaka. Det uppskattas alltid när man ska bjuda på fika :)
Sen bakade jag en Chokladfudge kaka och den är så ruskigt god. Passade på göra bort det när Jon var och härjade med sin pappa. På Torsdag ska jag baka en tårtbotten.

Ja det är ju någon som fyller år till helgen. Jon blir 6 år. Tänk vad tiden går fort. Alldeles för fort. Nyss tyckte jag han sprang omkring med blöja och hade tutte i munnen. Men det är ju flera år sen nu.

Här kommer hur som helst recpetet på den smarriga Chokladfudge kakan :)

Chokladfudge kaka 


200 g margarin

3 dl socker

2 ägg

1dl kakao

2 dl vetemjöl

4 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver



  1. Smält matfettet och rör sedan ner socker och ägg.

  2. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i margarinblandningen.

  3. Bred ut smeten i en 35x20 cm långpanna. Grädda i 175 grader i 20 minuter.


Glasyr.

2 dl vispgrädde

2 dl socker

2 msk sirap

100 g mörk blockchoklad

100 g margarin



  1. Blanda allt utom fettet och låt koka tills glasyren tjocknar, ca 10-15 min.

  2. Rör ner margarinet och bred ut glasyren över kakan som du först låtit svalna helt.

Den är inte alltför svårt att göra. Det är jätteviktigt dock att man inte har så stor plåt. Ska man ha en vanlig långpanna får man nog göra lite mer än dubbel sats.

Nu ska jag börja göra mig färdig för sängen. Men först måste man vänta in klockan så man kan ta sitt penicillin. Ett ont måste. Hade hellre varit utan det. Men är man sjuk så är man. Men nu har jag gjort bort mitt för år 2009 tycker jag.

Sov gott allihopa :)


Kommentarer
Postat av: Sofia [gaspedal.blogg.se]

mums vad gott det där lät!

2009-07-29 @ 01:52:16
URL: http://gaspedal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0